ARGENTARIUS

Klassiker (nästan) inom räckhåll...

Porsche                           911

Skänker ägaren hög status och visar att man har mer pengar än nödvändigt. Kompromisslös tysk kvalitet. Enda minus (har jag hört) är hög ljudnivå invändigt. Priserna har rusat i höjden så att Porsche kanske inte längre platsar i kategorin "affordable classics".

Mercedes-Benz              350 SL

Tanken går till Kalifornien där den var mäkta populär på sin tid. Dallas-moppen kan te sig lite prålig men kan vara ett bra alternativ för den som faller för bedagade skönheter. Rostbenägen, men annars byggkvalitet som knappast görs längre. 

Jaguar                                 F-type

Poor man's Aston Martin. Till en tredjedel av priset. Motoriserad version av engelsk herrklubb. Många motoralternativ varav sexan förefaller bäst. Ursnygg formgivning som drar blickarna till sig.  

BMW  M140i 

                                                             En ulv i fårakläder. Till förväxling lik en vanlig 1-serie. De drygt 350 hästarna ger enorma prestanda. Lägg till ett M Sport Auspuffanlage och ljuv musik uppstår. Kanske en av de sista övermotoriserade bensinbilarna i överkomligt segment. BMW har dock inte fört alla raka sexor till slaktbänken. Efterträdaren M240i är samma andas barn.


Klassiker utom räckhåll

Bilarna här kan man glömma, om man inte heter Jay Leno eller Elton John...

MB 300 SL

Roadstern håller på att gå om måsvingen prismässigt. Den kan bli din för runt 20 miljoner. Men då har den utsatts för fabriksrenovering för runt 4 miljoner. 


Ferrari

Mer behöver inte sägas. Proviniens betyder allt. Om den ägts och körts av Steve McQueen eller kung Farouk av Egypten syns det på prislappen. 

Bentley

Bilar som byggts under VW-tiden förefaller pålitliga och välgjorda. Förhållandevis rimligt inköpspris för 5-10 år gamla exemplar, men det lär bli ohyggligt dyrt att hålla den rullande. 


Mina köpråd

Diagrammet visar entydigt vad som gäller: Köp en Ferrari om du kan. Blå linje avser Dino som flerfaldigat värderingen de senaste 30 åren. Visst, börsen kanske hade varit ännu bättre, men man kan inte köra omkring i aktier. Råd nummer två: Håll dig till Tyskland. Diagrammet visar en liten men stabil uppgång under hela perioden för några representativa modeller från Porsche, BMW och Mercedes. Det byggdes över en halv miljon (!) av SL/SLC. Det finns alltså en eftermarknad för service och reservdelar. Så även för 911 SC som tillverkades i 70.000 exemplar (1976-1984).  Ungefär lika många BMW 635CSi (E24) byggdes åren 1978-1986. Hur många Ferrari Dino (modell nr 246) blev det? Bara 4.000 st.

Till sist: Kom ihåg att pengarna som du lägger på en klassiker är inte borta, de har bara bytt skepnad. Man kan ju alltid sälja Pärlan och få tillbaka pengarna - om det är en Ferrari i alla fall...