Mina köpråd
Diagrammet visar entydigt vad som gäller: Köp en Ferrari om du kan. Blå linje avser Dino som flerfaldigat värderingen de senaste 30 åren. Visst, börsen kanske hade varit ännu bättre, men man kan inte köra omkring i aktier. Råd nummer två: Håll dig till Tyskland. Diagrammet visar en liten men stabil uppgång under hela perioden för några representativa modeller från Porsche, BMW och Mercedes. Det byggdes över en halv miljon (!) av SL/SLC. Det finns alltså en eftermarknad för service och reservdelar. Så även för 911 SC som tillverkades i 70.000 exemplar (1976-1984). Ungefär lika många BMW 635CSi (E24) byggdes åren 1978-1986. Hur många Ferrari Dino (modell nr 246) blev det? Bara 4.000 st.
Till sist: Kom ihåg att pengarna som du lägger på en klassiker är inte borta, de har bara bytt skepnad. Man kan ju alltid sälja Pärlan och få tillbaka pengarna - om det är en Ferrari i alla fall...