Visst är det bra med farthållare, laserstrålkastare, eldrift, nätuppkoppling och självstyrning. Men om du frågar en bilnörd så föredrar han nog mekanik framför elektronik. Det det ska helt enkelt låta och ryka. Det ska vara snyggt också. Modern design styrs av deformationszoner och aerodynamik. Karaktären går förlorad. Vem kan idag skilja på en Nio, en Xpeng, en MG och en KIA? Här är min önskelista när det gäller veteraner och semi-veteraner (lite moderniteter får man ju tåla...). Se mera här och här.
BMW 3.0 csi
Svårslagen design och motor - en rak sexa på 3 liter. Utstrålar tysk teknikoptimism. Den dynamiske föraren vill inte framstå som gubbe i Mercedes.
Mercedes-Benz 280 SL "PAGODA"
Genial design som signalerar stil, klass, gamla pengar och god smak med ett diskret understatement. Lite lagom patina är bara bra. Den ska ju rulla, inte gömmas i garaget.
Jaguar E-type
Vackraste bilen alla kategorier. Rätt åkdon för Swinging London-nostalgiker. James Bond-vibbar, fast han körde den aldrig utan fick nöja sig med Aston Martin. Inte heller Helgonet fick köra den eftersom Jaguar inte ansåg att det var bra reklam. P1800 fick rycka in istället.
Ford Mustang
Det finns en Mustang för alla - från tonåringar till Steve McQueen. Från beskedlig sexa till muskel-V8. Nya Mustanger är heller inte dåliga. Se "Bullitt". När Mustangen skapades av Ford-direktören Lee Iacocca var det något helt nytt och det blev en storsäljare.